Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

شماری از مسئولان پوهنتون‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی از کاهش چشمگیر محصلان در این پوهنتون‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند این امر باعث شده است تا استادان خود را نیز تقلیل دهیم.

حسن ابراهیمی ‌یکی از استادان در کابل می‌گوید تعدادی از محصلان هر روز کاهش می‌یابد.

وی می‌افزاید: ما به خاطر تشکیل نشدن صنف، رشته جامعه‌شناسی را به کلی حذف کردیم.

به گفتۀ وی فعلاً بیشترین متقاضی را علوم طبی و کمپیوتر دارد. دیگر رشته‌های هرروز جایگاه خود را از دست می‌دهند.

ضامن رضایی از مسئولان یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل، کاهش محصلان را برای افغانستان نگران‌کننده می‌خواند و خواهان چاره‌اندیشی در این زمینه است.

او دلیل کاهش محصل را فقر اقتصادی وعدم پرداخت فیس از سوی محصل می‌داند و اذعان می‌دارد محصلانی که قادر به پرداخت فیس نیستند از ادامه تحصیلات صرف نظر می‌کنند. به همین خاطر شمار محصلان طی یک دو سال اخیر پایین آمده است و شماری از پوهنتون‌های خصوصی در حال ورشکستگی قرار دارند.

وی می‌افزاید: حتا ما کوشش  کرده‌ایم که به محصلان خود تخفیف بیش از پنجاه فیصد نیز بدهیم و نرخ فیس را پایین بیاوریم، با آن هم می‌بینیم شمار محصلان در رشته‌های علوم انسانی کاهش می‌یابد.

رضایی همچنین می‌گوید در رشته علوم سیاسی فقط چهار کردیت درس داریم و در رشته اقتصاد نیز چهار صنف بیشتر نداریم. از این جهت ما مجبور هستیم که حق‌الزحمه استاد را پایین بیاوریم و تعداد شان را هم کم کنیم.

نگرانی شدید پوهنتون‌های خصوصی در حالی مطرح می‌گردد که شماری از محصلان از نبود درس مطلوب و کیفیت پایین شکایت دارند.

به گفتۀ گلاب منگل از محصلان سال سوم رشته اقتصاد، کیفیت درسی در پوهنتون‌ها نیز پایین آمده است. ما با یک استاد مضامین مختلف را می‌خوانیم و این باعث می‌شود انگیزه خود را از دست بدهیم.

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=10828

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *