Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

صبح روز یکشنبه 7 اسد (مرداد) 1403 هجری خورشیدی سید روح الله حسینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و وابسته‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ولایت بلخ با مفتی محمد شریف عثمانی رئیس پوهنتون بلخ دیدار وگفتگو کردند.

در این دیدار که سید سکندر حسینی بامداد رئیس کتابخانه عمومی فردوسی و صالح محمد خلیق رئیس انجمن نویسندگان بلخ آقای حسینی را همراهی می‌کرد، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و وابسته‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف توسط مفتی محمد شریف عثمانی رئیس و پوهنمل دکترحمید الله امرخیل آمر اساتید پوهنتون بلخ مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس پوهنتون بلخ ضمن خوش آمدگویی به رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تاکید بر برادری و همسایگی ملت افغانستان و ایران و تاریخ، تمدن، دین و آیین مشترک افزود:دولت و ملت ایران همانند یک برادر چه دوران اشغال امریکا در افغانستان و چه پس از آن در کنار مردم افغانستان بوده که ما آن را به دیده‌ی قدر و عزت می‌نگریم.

رئیس پوهنتون بلخ در ادامه گفت: در حال حاضر امارت اسلامی افغانستان با چالش‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این جای مسرت و خوشحالی‌است که جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های اقتصادی،علمی،فرهنگی و آموزشی و دیگر بخش‌های مورد نیاز جامعه افغانستان همکاری داشتند و دارند.

عثمانی افزود: هم اکنون در پوهنتون بلخ تعدادی زیادی از اساتید و کادر علمی را داریم که  تحصیلات فوق لیسانس(کارشناسی ارشد) و دکترای خودشان را در جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسانده اند و اینک از کادرهای تاثیرگذار تحصیلی ماهستند.

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.54.59 4faa6b0b

در بخش دیگر این دیدار پوهنمل دکتر حمیدالله امرخیل آمر اساتید پوهنتون بلخ ضمن خوش آمدگویی به آقای حسینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان خاطر نشان ساخت: دانشگاه بلخ به عنوان بزرگترین نهاد تحصیلی دولتی در زون شمال افغانستان در بخش‌های مختلف از جمله بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل اساتید،در بخش‌های تحقیقات علمی و غنی سازی کتابخانه‌های تخصصی پوهنحی‌ها نیاز به توجه و همکاری دارد.

مفتی محمد شریف عثمانی رئیس دانشگاه بلخ دربخش آخر صحبت‌هایش خواستار ساخت و باز سازی ساختمان پوهنحی‌ها وهمکاری‌های جدی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت پوهنتون بلخ شد.

در ادامه آقای سید روح الله حسینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با تشکر از مهمان نوازی رئیس و اساتید پوهنتون ملی بلخ گفت: اشتراکات چندین هزار ساله ملت‌های ایران و افغانستان با کشیدن مرزهای جغرافیایی از هم جدا شدنی نیست و این دو ملت بزرگ مسلمان در طول تاریخ همیشه همانند دو برادر در کنار همدیگر قرار داشته و دارد.

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.55.00 c13ce96b

دیداری رایزن فرهنگی ایران با رئیس پوهنتون بلخ

آقای حسینی افزود: امروز با روی کار آمدن  امارت اسلامی و خروج امریکای اشغالگر از افغانستان یکی از عملکردهای مثبت امارت اسلامی در عرصه‌های آبادانی وزیرساخت‌های این کشور است از آسفالت جاده بگیر تا تکمیل پروژه‌های ناتمام حاکمیت‌های قبلی افغانستان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان همچنان گفت : دولت ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان آمادگی این را دارد که در بخش‌های علمی،تحقیقی،دانش مهارت افزایی اساتید پوهنتون بلخ،فراهم نمودن بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف همکاری‌های همه جانبه نماید.

آقای حسینی با اشاره به ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی و فناوری در سطح جهان خاطرنشان ساخته گفت: در بخش کتابخانه‌ها کتابخانه های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان در رتبه‌های عالی قرار دارد و رایزنی فرهنگی ظرفیت دارد در تجهیز کتابخانه فزیکی و همچنین کتابخانه‌های دیجیتال با پوهنتون بلخ همکاری کند.

آقای حسینی در صحبت‌های پایانی‌اش گفت: امروز دشمنان اسلام در عرصه‌ی رسانه وجهت دادن اذهان نقش بالایی دارد و جهان اسلام در این عرصه عملکرد ضعیف‌تری دارد و دشمنان از این حربه برای تفرقه‌ی مسلمانان استفاده می‌کند بنا براین باید بیدار شد و این زمینه‌ها را تقویت کرد.

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.54.56 103c00e6
دیدار رایزن فرهنگی ایران با رئیس پوهنتون بلخ

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=10814

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *