Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

صبح روز دوشنبه 7 اسد (مرداد) 1403 هجری خورشیدی سید روح الله حسینی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و وابسته‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ولایت بلخ  با مولوی ذبیح الله  نورانی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ دیدار وگفتگو کردند.

در این دیدار که سید سکندر حسینی بامداد رئیس کتابخانه عمومی فردوسی آقای حسینی را همراهی می‌کرد  رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و وابسته‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف توسط مولوی ذبیح الله نورانی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ ضمن خوش آمدگویی به رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تاکید بر برادری و همسایگی ملت افغانستان و ایران و تاریخ، تمدن، دین و آیین مشترک افزود:دولت و ملت ایران همانند یک برادر چه دوران اشغال امریکا در افغانستان و چه پس از آن در کنار مردم افغانستان بوده که ما آن را به دیده‌ی قدر و عزت می‌نگریم.

آقای نورانی خاطر نشان ساخت: یکی از نقطه‌های مشترک افغانستان و ایران دشمن مشترک شان امریکا، استعمارهای غربی و رژیم صهیونیستی است رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ  همچنان یاد آور شد: رئیس جمهور شهید ایران با عملیات وعده‌ی صادق عزت و اقتدار اسلام را به نمایش گذاشتند .

آقای نورانی در ادامه بر وحدت و اتفاق کشورهای اسلامی تاکید کرده و از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش فرهنگ اقتصاد و تکنالوژی تقدیر و تشکر کرد.

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.32.10 a1838fc7

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ضمن تقدیر از میهمان نوازی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ از تعهد ویاری جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفظ و گسترش روابط فرهنگی با امارت اسلامی خبر داده گفت: امارت اسلامی در جهان اسلام یک فرصت است نه یک تهدید. امارت اسلامی امروز با ایستادن در کنار مردم فلسطین و نوار غزه تبدیل به یک فرصت شده‌است.

آقای حسینی در ادامه گفت: در حال حاضر اشتراکات به شدت بالاست ایران ارتباطات وسیع وگسترده‌ی با امارت اسلامی دارد و در عرصه‌های مختلف همکاری می‌کند اما آنچه که قابل توجه است امارت اسلامی باید از تجربه 45 ساله ایران استفاده کند.

وابسته‌ی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شهر مزارشریف خاطر نشان ساخت: فرصت‌های فرهنگی ایران در افغانستان در زمینه‌های گوناگون فراوان است ایران می تواند ترتیبی را اتخاذ کند که ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ در یک تور علمی فرهنگی و انتقال تجربیات در ایران دعوت کرده وقابلیت‌های ایران در عرصه موزه‌ها، کارهای فرهنگی،بازتاب هنری رشادت‌های امارت اسلامی در مقابل امریکا ساختن فیلم جنگ‌های امارت اسلامی به مسئولین فرهنگی افغانستان آموزش دهد در نهایت دستاوردهای تکنیکی ایران در حوزه فرهنگ می‌تواند برای امارت راهگشا باشد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در ادامه افزود: تحولات چندماه اخیر بیانگر قدرت اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود پس از حمله وعده صادق وبه دنبال آن شهادت شهید رئیسی و در طول دوهفته برگزاری موفقانه‌ی دوانتخابات که در نتیجه پنجاه میلیون رای به صندق ریخته شد همه‌ی این موراد دلیل محکمی برشکوه و اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که دشمن جرائت حمله به آن را ندارد.

آقای حسینی با برشمردن ظرفیت‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی چون سلول‌های بنیادی، نانو تکنولوژی، تجهیز کتابخانه‌های فزیکی وآنلاین، اعطای بورسیه‌های تحصیلی، دوره‌های آموزشی عرضی و طولی با نهادهای فرهنگی، ریاست اطلاعات وفرهنگ،  دانشگاه‌ها ومراکز علمی اعلام همکاری وبرهماهنگی بیشتر کتابخانه فردوسی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف با ریاست اطلاعات و فرهنگ تاکید کرد.

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.32.07 4e4a286b

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در صحبت‌های پایانی‌اش خاطر نشان ساخت: شرایط فعلی شرایط فرصت محور است در چنین شرایط اگر وسایل و مسایل فرهنگی گسترش پیدا کند مسائل اقتصادی هم رشد می‌کند افغانستان و ایران در شرایط فعلی باید به سمتی برود پیش برود که منجر به تربیت شخصیت هایی چون: حافظ،سعدی، مولانا، سنایی، خواجه عبدالله انصاری،عطار وفردوسی بشود.

دربخش آخر این دیدار آقای نورانی رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت بلخ از دوبارسفرش به ایران و دستاوردهای این سفرها گفت. آقای نورانی افزود: در سفر ما به ایران طرح‌ها و برنامه‌های فراوان از ایران با ما شریک ساخته شد که ما آن را با رهبری امارت اسلامی در میان گذاشتیم و بسیاری از این طرح‌ها اکنون در حال اجرایی شدن است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ همچنان گفت: رهبری امارت برهمدلی ویگانگی افغانستان و ایران تاکید دارد وبدون شک رمز پیروزی مسلمانان در اتحاد و همدلی‌است وتشیع وتسنن برادرهمدیگر اند وما ضمن اینکه در ریاست مان ازجوانان نخبه اهل تشیع نیرو داریم بازهم در صدد استخدام نیروهای تازه نفس از جوانان اهل تشیع هستیم و البته این مسئله تنها در

ریاست ما نیست در بسیاری از ادرات این مسئله وجود دارد.

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.32.09 d4c73008  WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.32.11 a5a4eebf

WhatsApp Image 2024 07 29 at 06.32.08 3e4decfb

 

لینک کوتاه:​ https://farhangpress.af/?p=10803

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *